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Mood of March 23

Dear friends,

What's happening in the streets of Algeria is by far the ultimate exhibition.


An exhibition is the unfolding of a concept. It's about unfolding a fold, untying a knot, redrawing the territory of an idea, or inventing a territory for an idea that doesn't have one - the curator's Holy Grail.

Since February 22, Algeria has become an idea, and its novelty is such that it has become "the uprising". In other words, the action of rising up - not to be confused with "se lever". The latter is humanity's starting point in its bipedal posture.


For some time now, the desire to see what has just "been", the instant of a revolution, become a "duration" of exhibition has been pressing.

If our project goes ahead, and I hope it does with all my heart, we'll have to face up to a new phenomenon: Silmiya has just redefined the act of exhibiting forever. From my point of view, Silmiya in the streets of Algeria is the ultimate curatorial act. Indeed, Silmiya reveals the fundamental idea that an exhibition consists in exposing oneself to reality and all its components. To exhibit is to face the day, the sun, the rain, the wind... To exhibit is to free oneself from fears and to emerge from silences. To exhibit is to write from the future and make the present the stage on which the performance of a "subversive tenderness" that undoes capitalist greed is played out every Friday.

Exhibiting becomes a political act once again.


How, then, to exhibit something that breaks forever with the history of exhibitions and, far beyond, with the history of art. Since the Algeria of the New Republic, art history is no longer a history of art, but has become an "atlas of the imaginary and the real".


An exhibition requires a place or places. It requires the arrangement of fragments and the deployment of landscapes. Of course, we have to fight against the predatory instinct that wants to appropriate this new form and turn it into an aesthetic product sold to a global bourgeoisie in need of revolt and capital.

However, we mustn't equate what happened in the streets with Algerian artists.

 

Cher·e·s ami·e·s,

Ce qui arrive dans les rues d’Algérie est de loin l’ultime exposition.


Une exposition est le déploiement d’un concept. Il y est question de déplier un pli, dénouer un nœud, redessiner le territoire d’une idée ou inventer un territoire pour une idée qui n’en n’a pas - le Graal du.de la. curateur.rice. 

Depuis le 22 février, l’Algérie est devenue une idée, et sa nouveauté est telle qu’elle devient «le soulèvement». Autrement dit, l’action de s’élever – à ne pas confondre avec «se lever». Cette dernière est le postulat de départ de l’humanité dans sa posture bipède. 


Depuis quelque temps, le désir de voir ce qui vient «d’être», l’instant d’une révolution, devenir une «durée» d’exposition est chose pressante.

Si notre projet a lieu, et je l’espère de tout mon cœur, il nous faudra affronter un phénomène nouveau : Silmiya vient de redéfinir à jamais l’acte d’exposer. Silmiya dans les rues algériennes est, de mon point de vue, l’ultime acte curatorial. En effet, Silmiya révèle l’idée fondamentale qu’une exposition consiste à s’exposer au réel et à toutes ses composantes. Exposer revient à affronter le jour, le soleil, la pluie, le vent... Exposer revient à s’affranchir des peurs et à sortir des silences. Exposer revient à écrire depuis le futur et à faire du présent la scène où se joue chaque vendredi la performance d’une «tendresse subversive» qui défait l’avidité capitaliste. 

Exposer redevient un acte politique. 


Alors comment faire exposition de ce qui rompt à jamais avec l’histoire des expositions et, bien au-delà, avec l’histoire de l’art. Cette dernière n’est plus, depuis l’Algérie de la Nouvelle République, une histoire de l’art mais est devenue un «atlas des imaginaires et des réels».


Une exposition exige de fait un ou des lieux. Elle demande l’agencement de fragments et le déploiement de paysages. Il est certain qu’il faudra lutter contre l’instinct de prédation qui voulant s’approprier cette nouvelle forme pour en faire un produit esthétique vendu à une bourgeoisie mondiale en mal de révolte et en quête de capital. 

Il ne faudra pas pour autant opposer ce qui est advenu dans les rues avec les artistes algérien·ne·s.

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